آکادمی روابط عمومی

وابسته به دانشگاه فرهنگ و هنر کرمانشاه

آکادمی روابط عمومی

وابسته به دانشگاه فرهنگ و هنر کرمانشاه

روش تحقیق - جلسه دوم

روش تحقیق:

مبحث روش تحقیق شامل چهار بخش زیر است:

1.مسئله تحقیق

2.ساختن فرضیه تحقیق

3.متغیرهای تحقیق و انواع آنها

4.متغیرهای کمی و کیفی و اندازه گیری آنها

 

بخش اول : مسئله تحقیق

 

انقلاب و بیان مسئله تحقیق

تحقیق و پژوهش عبارت است از کوشش برای حل یک مسئله و یافتن پاسخ یک سوال تحقیقی به روش علمی و نظام دار.

در آغاز فرآیند پژوهش، برای پژوهشگر مسئله ای مطرح می شود که توجه او را به خود جلب می کند و برای یافتن پاسخ سوال  او را به تفکر و کوشش وا می دارد. مسئله تحقیق ممکن است از کنجکاوی پژوهشگر ناشی شود. گاهی نیز پژوهشگر علاقمند است که مسئله ای را برای استفاده علمی در موقعیت های زندگی و یا شغلی حل کند. صرفنظر از انگیزه و هدف پژوهشگر، حل مسئله تحقیق مستلزم اقدامات زیر است:


1.    شناخت و بیان مسئله تحقیق

2.    ساختن فرضیه

3.    تدوین طرح و روش بررسی مسئله و آزمایش فرضیه

4.    جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات

5.    استنتاج یا نتیجه گیری


نخستین و در عین حال مهمترین مسئله فرآیند پژوهش، انتخاب و بیان مسئله است. یکی از دشواری های عمده ای که وجود دارد این است که پژوهشگران تازه کار، اغلب مسائل تحقیقی را به صورت کلی و گاهی مبهم بیان می کنند.

مثال 1: روش های تدریس در مدارس تا چه اندازه در تحقق هدف های آموزشی و پرورشی موثرند؟

مثال 2: برنامه آموزشی دوره متوسطه تا چه اندازه در بالا بردن سطح فرهنگ جامعه کارایی دارد؟

مثال 3: نارسایی های موجود در کتب درسی کدامند؟

این مثال ها به اندازه ای کلی و مبهم مطرح شده اند که تشخیص دقیق عناصر و عوامل تشکیل دهنده هر مسئله بسیار دشوار و احتمالا نا ممکن است.

در مثال اول، روش تدریس بر حسب نوع درس، رشته و دوره تحصیلی بسیار متنوع و متعدد است. هدف های آموزشی و پرورشی نیز بر حسب نوع درس، رشته و دوره تحصیلی گوناگون و متعدد هستند.

در مثال دوم، به دشواری میتوان ملاک های عینی و قابل اندازه گیری برای ارزشیابی سطح فرهنگ جامعه پیدا کرد.

در مثال سوم علاوه بر گستردگی موضوع در رابطه با تعدد و گوناگونی کتب درسی، اصطلاح نارسایی مفهومی مبهم و نا مشخص است.

 

نمونه های از مسائل تحقیقی که در مقایسه با مثال های قبلی مشخص تر و همچنین روشنتر است:

مثال 1: کودکان ایرانی در چه سنی آمادگی لازم برای یادگیری خواندن و نوشتن دارند و بدست می آورند؟

مثال 2: آموزش پیش دبستانی تا چه اندازه در پیشرفت تحصیلی کودکان در کلاس اول دبستان موثر است؟

مثال 3: سبک نگارش کتاب تعلیمات اجتماعی کلاس چهارم ابتدایی تا چه حد با سطح توانایی خواندن و فهمیدن دانش آموزان هماهنگ است؟

مثال 4: نگرش دانش آموزان دبیرستان نسبت به درس ریاضی تا چه اندازه در پیشرفت آنان در این درس تاثیر دارد؟

مثال 5: بین تعداد فرزندان خانواده و پیشرفت تحصیلی فرزندان چه نوع رابطه ای وجود دارد؟

مثال 6: درصد دانش آموزان مردود در کدام یک از رشته های دوره متوسطه بیشتر است؟