آکادمی روابط عمومی

وابسته به دانشگاه فرهنگ و هنر کرمانشاه

آکادمی روابط عمومی

وابسته به دانشگاه فرهنگ و هنر کرمانشاه

اصول سخنوری جلسه پنجم

بعضی از گونه های سخنرانی:

 

1.نطق معرفی: این سخنرانی که معمولا توسط مجریان پیش از سخنرانی، آغاز همایش ها و برنامه های مفصل صورت می گیرد، در واقع ایجاد فضای مناسب و صمیمی با معرفی مختصر سخنران و زمینه سازی برای افزایش اعتبار وی صورت میگیرد. ویژگی عمده این سخنرانی آن است که باید کوتاه و منطبق بر موضوع باشد، یعنی ممکن است گاه در نطق معرفی، به معرفی مکان تاریخی، رویدادی و یا امثالهم بپردازیم.

2. نطق یادبود: در این نوع سخنرانی یک واقعه یا شخص هدف اصلی است که بایستی شنوندگان با آن تحریک و تهییج شوند با لحنی ستایشی و همراه با استفاده از کلمات حماسی و غلّو.

3. نطق آگاهی دهنده یا آگاهی بخش: در این سخنرانی ها بایستی به چند نکته توجه کرد که عبارتند از:

a.     درباره اشیاء

b.    درباره اندیشه ها و مفاهیم

c.     درباره حوادث و رویدادها

d.    درباره فرآیندها

که بایستی با بیانی علمی و صریح سعی در روشن کردن این موضوعات داشت.

4. سخنرانی اهداء جوایز: در این سخنرانی فعالیت ها و دستاوردهای فرد مورد نظر، برجسته و معرفی میشود، به شکلی که حاضران به دلیل و چرای گرفتن آن جایزه، امتیاز یا نشان آگاهی یابند و بپذیرند.

5. نطق برای حل یک مشکل: در چنین سخنرانی هایی بایستی این پنج مرحله را در نظر بگیریم:

a.مشکل و چالش پیش آمده را تا سر حد امکان با وضوح و شفافیت بیان کنیم.

b.به تحلیل مشکل بپردازید و علت های وقوع آن را بیان کنید.

c.معیارهایی ارائه کنید تا شنوندگان بتوانند راه حل ها را ارزیابی کنند. مثل امکانات، محدودیت ها و خط قرمزها

d.راه حل های متنوع بیان کنید و هر یک را بررسی نمایید. هیچگاه راه برون رفت از یک مشکل را به یک مورد منحصر نکنید.

e.بهترین راه حل را با استدلال بیان کرده و جمع را برای مشارکت در حل مشکل قانع کنید.

6. نطق برای گروه کاری: وقتی برای یک گروه کاری سخن می گویید باید خود را به اهداف گروه متعهد بدانید و به درستی به وظیفه خویش عمل کنید. از دامن زدن به تنش ها پوچی گری بپرهیزید و ضمن دادن آرامش به دیگران، اعضا را به مشارکت دعوت کنید.

7.سخنرانی جذب کمک های مالی: در این سخنرانی از دو روش استفاده میکنیم:

a.کم به زیاد: اول تقاضای ناچیزی را مطرح کنید. یعنی به اصطلاح از کم شروع کنید تا مخاطبین به آن پاسخ مثبت دهند. بعد تقاضا را زیاد کنید. این روش برای جمع های زیاد و انبوه استفاده دارد.

b.زیاد به کم: برای جمع هایی که افراد غنی و شاخص در آن وجود دارد، ابتدا مبلغ سنگین و زیادی را درخواست میکنید. وقتی دچار شوک شدند و مخالفت کردند مبلغ را کاهش دهید.

8.نطق سیاسی: سخنرانی سیاسی بسیار دشوار، پیچیده و حساس است که معمولا در آن با سه مسئله روبرو میشوید:

a. ضرورت طرح این موضوع چیست؟

b. برنامه شما برای این موضوع و رفع این مشکل چیست؟

c. با ذکر نمونه های اجرا شده قبلی، دیگران را دعوت به انجام و اجرا نمایید. فراموش نکنید هیچگاه در فضاهای سیاسی، بی کسب اطلاعات قبلی و از روی دعوت آنی سخن نگویید. شناخت شما از مخاطب تا چه حدی است؟ چند درصد از آنان با اندیشه شما هم سویند؟ سطح آگاهی آنان در چه حدی است؟

9.سخنرانی آموزشی: سخنران باید بداند که مخاطب بدون انگیزه چیزی نمی آموزد. انگیزه موتور مولد توانایی و یاد گرفتن و انرژی است که معمولا این انگیزه ها:

a. یا مادی است و یا معنوی است

b. دوری از زیان مادی و معنوی است

10.سخنرانی رفع شبهه: در چنین مجالسی ابتدا جواب شبه را واضح و با دلیل بیان کنید. بعد اصل شبه را عنوان نمایید. زیرا ممکن است اول شبه را بیان کنید و عده ای به پاسخ دقت نکنند یا متوجه آن نشوند، آنوقت اصل شبهه مشکل ساز میشود.

نکته: در سخنرانی 7% واژه ها، 48% لحن صدا، 55% حرکات بدن تاثیرگذار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد